Allt för Sjön redigerad
Det är första gången jag besöker Allt för sjön i Älvsjö, på åttio och nittiotalet besökte jag dock båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg i stort sett årligen. Då det varit stopp i pendeltrafiken skyndar jag in i A-hallen där inslaget av segling möter en direkt innanför dörrarna. Här finner Expresseglaren direkt sitt lystmäte med förstklassigt utrustade matchracingbåtar, jollar, en topputrustad Neptunkryssare och det senaste från tillverkare, segelmakarna och däckspecialister som exempelvis J70, Harken, UK Syversen, North m.fl. Jag vandrar planlöst omkring med aningen förhöjd puls och tittar framförallt på däckslayouten i de nya fartmaskinerna för att gå inspiration tills dess att SWE178:s däckslayout skall uppdateras. Jag slås av hur lika trimfunktionerna hos de moderna båtarna är hos jämfört med de mest sofistikerade Expresserna i klassen. Jag passar också på att prova på RC-segling i en bassäng om ca 12 X 5 m där inte alla är lika medvetna om styrbordsregeln, förvånansvärt kul!

RC-segelbåt
Seascape 27
Seascape 27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seglingsområdet tar upp knappt 10 procent av A-hallen och en Najad är det enda utställningsexemplaret i kategorin fritidssegelbåtar jag hittar. Jag slår en lov bland motorbåtarna och slås av hur lite mässan har utvecklats sedan jag besökte en sist även om utbudet förstås förändrats. Välvaxade, blänkande motorbåtar står uppställa på rad där lätt brunbrända män med likadana tröjor är redo att berätta om de mest förträffliga egenskaper som just de båtarna som de säljer besitter. Aluminiumtrenden håller i sig, liksom trenden med öppna båtar för snabba resor till korta strandhugg. Utställningsytan är mer professionell och ”slick” med rena och symmetriskt lagda heltäckningsmattor än på nittiotalet, men jag är ändå besviken. Graden av förnyelse kring sättet att presentera och skapa attraktion kring båtlivet är alltför låg! Det mesta handlar om prestanda, ekonomi, finish och underhållsfrihet. Få försök att skapa en känsla för den fantastiska naturupplevelse som att färdas på havet genom skärgården kan ge. Jag tror att det finns möjligheter till att presentera båtarna med ett starkare emotionellt och sensuellt avtryck.

Underhållsfri, bekväm, snabb Daycruiser i aluminium

I tillbehörshallen finns en relativt stor yta dedikerad till barnen, som på olika lekfulla sätt kan närma sig båtliv, navigering, säkerhet väder och vind. Flera av stationerna var ej bemannade, men det spelade nog inte så stor roll en sen onsdagskväll, då jag såg få barn besöka mässan. Tillbehörshallen bjöd också på ett stort och brett utbud av båttillbehör och kläder från välsorterade och välkända detaljhandlare som Benns, Erlandssons Brygga, Hjertmans, Watski & Biltema. Flertalet specialister/generalagenturer för en hel del kända varumärken var också på plats; Ray Marine, Hempel o.s.v. Jag pratade lite i Benns monter om hur man enklast och bäst tar upp hål för nya falluttag, och provade även en s.k. ”Scubbis” en borste med flytkraft för rengöring av botten när båten ligger i vattnet, som kanske någon av er läsare har erfarenhet av?

Foto northprylar
T-shirt, Spinnakerbomshölster, trimdekaler och nya segelsiffror.

Mina inköp till SWE 178 stannade vid att hämta upp en order (jag lagt hos Björn Österberg i förväg) i North Sails monter på spinnakerbomshölster, nya segelsiffror, trimdekaler och en T-shirt. Det finns en hel del andra grejer på listan över saker som behövs inför sommaren. Det tänker jag dock passa på att beställa i detaljisternas webbutiker. Flera av dem erbjuder 20 procent rabatt och fri frakt fram till mitten av mars (i alla fall på delar av sortimentet). Exempelvis hos: Benns, SeaSea Erlandssons Brygga. Så passa på och kika in hos dem om det är något du ”måste” ha inför vårrustning och sjösättning av din Express.

Snabbvisit på Allt för sjön

Lämna ett svar