Under våren och sommaren kommer vi i några artiklar att följa SWE 178:s väg från oskruvad Express till racingutrustad dito med siktet inställt på SM i Sandhamn i augusti. Skeppare är Mats Lindquist-Leissner, utan erfarenhet från Expressklassen tidigare men med ursprung från båtbyggarmetropolen Orust där han seglade jollar, brädor och kölbåt i olika former under förra seklet, numer är Mats bosatt i Visby på Gotland och seglandes för Wisby Segelsällskap. Vi hoppas att Mats arbete med sin Express kan vara inspirerande för andra Expresseglare som kanske vill skruva lite på sin båt före den skall i vattnet i vår och börja kappsegla ännu mer. Väl mött i Sandhamn Mats!

Mats Laser 2014
Mats Lindquist-Leissner seglar även Laser emellanåt

 

Inspirerad av Red Bulls F1 satsning… har jag tagit fram en plan och målsättning för de närmsta tre åren. Under ett samtal med Björn Österberg så förändrades dock målsättningen drastiskt eftersom han mer eller mindre övertalade mig att ställa upp i SM redan i år ”det är ju SM på ostkusten”. Nåväl, det behövs ju alltid att några blåbär är med för att få till lite dynamik och bredd i fältet. Jag hoppas vi ses i Sandhamn!

Gollums ankomst till Visby
Gollum äntligen förtöjd i nya hemmahamnen Visby

 

strategi-mats
Målsättning, inspirerat av RedBull

 

Min far levererade SWE178 ”Gollum” till Gotland i slutet av juni. Och planen var att under första året lära mig att manövrera båten, få med några andra engagerade seglare ombord samt att deltaga i flertalet av WSS:s återstående kappseglingar under sommar och höst 2014.  Föga förvånande vann vi inget race, vi tog ett par starter och hade häng på de andra Expresserna på undanvinden, men blev tveklöst ifrånseglade i bidevind därtill misslyckades vi med fler än hälften av spinnakersättningarna. Jag tror att några av er kanske känner igen er? Men vad kul vi hade på vattnet, och drömmarna föddes om en snabb båt, som skulle ge de andra Expresserna i klubben en match på sikt och kanske krönas med ett deltagande i SM ”när barnen blivit lite större”.

Planen-check-segel
Plan inför säsongen 2015

 

Steg 1 i planen handlar om att uppgradera segelgarderoben till ”bättre begagnade” segel. Via en annons på Blocket hittade jag tag på ett kryss-ställ från UK Syversen utanför Göteborg för 12 000 kr. Nackdelen med att bo på en ö, är ju att man inte bara kan sätta sig i bilen och åka och titta på seglen för att bedöma dess kondition, och fatta inköpsbeslut. Det hela löstes dock genom att säljaren skickade flertalet bilder och även filmer som gjorde att jag kunde slå till. En av pappas kompisar hjälpte till med transport till ostkusten efter att jag noga kontrollmätt kupén på diagonalen i en SAAB kombi och rådfrågat Stenholm på SWE 595 ”Jag brukar böja till dem lite i änden så att de kommer in i bilen. Det skär lite i hjärtat när det är nya fina segel, men that’s life”.

image009

Under senhösten hade jag gått och sneglat på DEN 2011:s annons om en Spinnaker North VTR-2 till salu för 8 000 kr. Spinnen som bara var seglad några få race var till salu eftersom de vunnit en ny. Sagt och gjort jag kontaktade Kim Lago Nöørgaard och gjorde upp affären, en vecka senare dök paketet upp på posten. Det var också Kim som tipsade om att kontakta Björn på North Sails för att höra efter om att byta siffror i spinnakern, och som sedermera resulterade att jag hoppas kunna ställa upp i SM redan i år. Enligt Björn finns det två sätt att göra för att byta siffror. 1. Breda ut spinnakern ovanpå storseglet på bryggan före första seglingen i SM, kryssa över de gamla siffrorna med en bred tuschpenna och fylla i de nya ovanför (med Storseglet bakom som mall) eller 2. Lämna in spinnakern hos North som för 1100 pix skär ut de gamla siffrorna och ersätter med ny duk, där de nya siffrorna ritas in. Det lutar åt att vi kommer att  göra enligt alternativ 1, inte dyrt med 1100 kr för det jobbet hos North, men bättre att lägga de pengarna någon annan stans i båten. Om någon är intresserad av att uppgradera sin spinnaker inför säsongen 2015 kan jag tipsa om en sprillans från UK för 9 500 kr som ni finner under ”Köp & Sälj” här på expresseglare.se.

dm2014_express_01_faaborg_1408709690
Foto: Kim Lago Nørgaard

image012

Första delen i planen var fixad, det krävdes nästan bara lite telefon och mailkontakt samt en hel del pengar förstås. Men som kontrast kan nämnas att ett nytt helt ställ från UK kostar runt 39000kr ungefär en tusenlapp mindre än jag gav för en komplett men oskruvad ”Gollum” med komplett segelgarderob från 1993. Jag kom undan med begagnade segel för hälften intalar jag mig själv i alla fall, återstår att se vad det kan göra för farten och resultaten, och om det ligger någon sanning i devisen ”utrustning kompenserar för erfarenhet” när man väljer att segla Express.

Fortsättning följer…

 

Vägen till SM i Sandhamn – Del 1: Målsättning och ”Nya” Segel
Märkt på:

Lämna ett svar