Marcus går loss med vinkelslipen på vaggan
Marcus går loss med vinkelslipen på vaggan

I enlighet med plan så har arbetet med kölen påbörjats under vintern. Första steget är ju att få bort kölen. Det finns bra guider och bilder på detta tidigare har jag nämnt Ilskov & Partnere och swe756. Om man har tillgång till kranbil eller travers går allt nog mycket lättare. Vi gjorde i alla fall så här:

Utrustning: billiga moraknivar och stämjärn, europallar, pallyftare, frigolit, hylsnyckel med förlängare för att lossa kölbultarna, 2st M16 öglebultar från Biltema. Cykelkärran blev snabbt Verktygskärra istället.

  1. Med hjälp av bondens långa hylsnyckel lossade vi på kölbultarna i kölsvinet.
  2. Vi frilade kölen från vaggan genom att placera lastpallar under skrovet i för och akter och hissa upp båten försiktigt med palllyftare. Vi lossade inte bultarna helt
  3. Därefter var det bara att gå loss med stämjärn, och moraknivar i ”springan” mellan kölsulan och kölen. Vi började från fören och gick akterut. Det gick trögt att få upp en springa. Det visade sig att det gick trögt för att jag missat att lossa bulten som sitter under länsen i kölsvinet. Vi höll på i över en timme med att kila in knivar i springan. Sikaflexen från 1979 är seg! Vi hade definitivt underskattat detta  moment.
  4. Efter ett tag så ”ramlade kölen ner” på bultarna.
  5. Bultarna i kölsvinet lossades helt när kölen stod på backen igen.
  6. Vi hissade upp skrovet med pallyftarna så att vi skulle kunna ”haka ur” kölen vars rundstavar löper upp i kölsulan till kölsvinet.
  7. Marcus fick gå loss med vinkelslipen på vaggan (se bilden ovan) för att vi skulle kunna lägga kölen ned.
  8. Vi placerade en europall och lade kölen ned på pallen med hjälp av spännband och Biltemas öglebultar. Mindre än halva kölen landade på pallen som gled undan.
  9. Därefter försökte vi dra upp kölen på europallen med min BobCat. Till slut lyckade vi släpa upp kölen på pallen genom att ha satt spännband genom öglebultarna och dra.
  10. Att lyfta ut kölen på pallen var hopplöst. BobCaten orkade inte och det behövdes riktiga pallgafflar istället för mina ”spröt”.
  11. Vi ringde bonden som kom förbi med hjullastare försedd med pallgafflar, och han lyfte ut kölen från vaggan på 25 sekunder.
  12. Kölen låg nu på en europall redo för fortsatt bearbetning
  13. Vi hissade ned skrovet i vaggan med ett nytt extra stöd under kölen för att avlasta stöttorna.
Kölbultarn lossas, vi fick springa efter ett kraftigare verktyg
Kölbultarn lossas, vi fick springa efter ett kraftigare verktyg

 

 

Marcus går loss med vinkelslipen på vaggan
Marcus går loss med vinkelslipen på vaggan
Kölen redo för vidare bearbetning
Kölen redo för vidare bearbetning

PLX-4 mallar

Som ”alla” andra valde vi att köra med PLX-4 mallarna som finns att ladda ner här.  Jag bad om hjälp hos ett lokalt tryckeri med att printa fullstora mallar till en kostnad av 500 kr. Det var innan jag visste att Marcus hade en mastodontprinter tillgänglig på jobbet. När vi väl hade printarna på plats klippte vi isär de olika profilerna och tog fram några skivor formplyfa jag hade stående och spraylimmade fast papperen på skivorna. Vi använde ett spraylim från Biltema för inredningsmattor för bilar. Det såg ut som och klibbade likt spindelnät. Välj hellre 3Ms variant. Därefter sticksågade vi ut formarna och finslipade kanterna. Såga gärna med någon mm till godo, det är enklare att slipa till symmetri än att såga, i alla fall om man har en billig Clas O sticksåg. Svågern, fd inredningssnickare på Najadvarvet sågade ut den sista formen med sin proffssticksåg när han var på besök under julen. Han blev klar medan jag skulle leta upp en förlängningssladd. Vi fick dock faktiskt nytta av Marcus printer då det visade sig att vi behövde göra en ny ”topp-mall” eftersom vår sågning av denna inte blev bra nog. Gör om, gör rätt. Har man en proffssåg hinner man säkert limma och såga allt på 1,5h för oss tog det närmare tre timmar.

  1. Printa kölmallarna och klipp isär profilerna.
  2. Spraylimma fast mallarna på lämplig skiva
  3. Såga ut mallarna med sticksåg med någon millimeter till godo
  4. Slipa ned det sista på kanten med slipkloss och sandpapper
image
Millimeterkoncentration

 

 

image
Printade mallar före isärklippning och spraylimning

image

 

Vägen till SM i Sandhamn – del 2: Köllossning & PLX4-mallar

Lämna ett svar