Planen-check-segelArbetet med att färdigställa SWE178 för säsongen går för högtryck med arbeten med skrovet på multipla fronter. Det är inte alltid så effektivt att påbörja flera projekt samtidigt, bättre att göra klart och gå vidare, moment för moment. Genom att ta hjälp från andra har jag dock hoppats få lite momentum i arbetet – för att kunna få båten i sjön inom kort. Jag tänkte kort redogöra här för arbetet med skrovet.


KÖLEN

Arbetet med att profilera en köl är mycket mer omfattande än vad jag kunnat tänka mig. Jag har framförallt fått kunskap och inspiration från SWE756 och den danska båten Ilskov & Partnere. Det är ett riktigt sisyfosarbete, med många tunga och arbetsamma moment. Jag hade definitivt underskattat omfattningen och komplexiteten av detta arbete. Vill aldrig göra det igen, vilket lämnar mig att göra det helt perfekt, vilket i sin tur förmodligen inte låter sig göras. På jobbet började de undra vad jag höll på mig när de såg mina kläm-märken efter skyddsmasken runt näsan…

  1. Först bort med all målarfärg och spackling av top & bottenprofil
  2. På så sätt vet man var järnet på kölen skall bort. Borttages m.h.a. vinkelslip med lite tjockare sliptrissa. Allt i närheten rostar. Ett tungt arbete som lämnat rostspår i asfalten utanför min verkstad i lång tid framöver.
  3. Före jag lade vertikala generatriser, målade jag kölen med Biltemas epoxiprimer flera gånger för att hindra korrisionsangrepp.
  4. Efter generatriserna var på plats lades NM 206 spackel på. Ett lätt epoxyspackel, som är slipvänligt.
  5. Slipning pågår…. sedan skall hela kölen hängas upp ”primas” med epoxy igen, våtslipas med 800/1200 papper och bottenmålas med VC17.
    (För en mer omfattande beskrivning kan man också kolla min egna blogg på www.swe178.se

    köl på pall 2015
    Kölen i orginalskick före bearbetning

Mer spackel

Foto 2015-04-20 22 32 43

Foto 2015-04-23 09 02 18
Spackling mellan generatriserna

Spackling av blå generatriser med stenhårt epoxyspackel

Foto 2015-04-29 17 10 15 (1)

Foto 2015-05-03 10 05 53
Selfie

 

Foto 2015-05-16 22 07 41
Camo-köl klar för epoxy primer

BOTTENSTOCKAR

Det finns flera utförliga guider för hur du bäst fixar bottenstockarna. Som novis när det gäller polyester så tog jag hjälp från Lasse Karlsson som tidigare arbetat på Nimbus som båtbyggare. Jag införskaffade material enligt den lista som Lasse gett mig efter att ha tittat på jobbet, slipade bort all gammal topcoat i kölsvinet, gjorde rent och förberedde mallar för bottenstockarna. Jag blev lite brydd över vad ”lammballar” var för något på Karlssons lista, det visade sig vara små rollers.

  1. Först slipades all topcoat bort i kälsvinet med hjälp av vinkelslip med sliptrissa. Det dammar rätt mycket så både mask, skyddsglasögon samt någon form av utsug är att rekommendera. Glöm inte heller ett par grova arbetshandskar i skinn, jag slipade mig lite genom ett par tunna handskar och klarade mig med en hårsmån från att tvingas uppsöka läkarvård.
  2. Jag markerade var de fyra bottenstockarna skulle placeras och tillverkade mallar med hjälp av kartongbitar och en limpistol.
  3. Med hjälp av mallarna sågades bottenstockar i aircell som jag hade fått av Swedish Composite i utbyte mot en platta öl.
  4. Bottenstockarna fästes med hjälp av ett egenblandat polyesterspackel (polyester, härdare och microballonger). Lasse, som tidigare arbetat på Nimbus hjälper till med plastning.
  5. Bottenstockarna rollas in med polyestermattor.
  6. Visst skägg från glasfibermattorna slipas bort m.h.a. Dremel
  7. De plastade ytorna målas med vit topcoat
    Foto 2015-05-03 15 01 35
    Fastsättning av stockar med hjälp av polyesterspackel
    Foto 2015-05-11 18 14 29
    Bottenstockar glasade och nästan klara

    Foto 2015-05-17 20 26 04
    Klart skepp

Ni kan se det fina resultatet på bilderna. Det hade förmodligen tagit mig mer än dubbelt så lång tid att fixa stockarna själv. Heder till Lasse för det fina jobbet.

MASTFOT

  1. Jag markerade noggrant var jag skulle öppna vid mastfoten för att kunna få till ett symmetriskt lock.
  2. Jag öppnade med hjälp av ett dremelverktyg och en vinkelslip
  3. Den gamla sumpiga formplyfan hackades ut med stämjärn.
  4. Ett stycke polyester sänktes ned i polyesterspackel,  därefter lades matta ovanpå
  5. Området slipades och belades med grå topcoat
    Foto 2015-04-09 10 05 25
    Första snittet lagt
    Foto 2015-04-09 10 17 47
    Redo att hugga bort svampig flyfa
    Foto 2015-04-09 10 47 33
    Plats för ny plast
    Foto 2015-05-11 18 13 58
    Glasklart resultat

    Färdigplastad mastfot målad med grå topcoat
    Färdigplastad mastfot målad med grå topcoat

SKROVET

  1. Inledningsvis så skrapades all gammal bottenfärg bort och skrovet renslipades helt under vattenlinjen.
  2. Lite småskador fixades till med gelcoatspackel eller topcoat
  3. Sedan lades 5 lager med Epoxyprimer under vattenlinjen
  4. Över vattnet följde jag dessa tips och slipade jag med 1200 papper, Abralon 2000, Abralon 4000, därefter rubbing med autosol och vaxning.

Resultatet blir otroligt bra, nästan som ett nytt skrov.

Abralon 2000
Polering av skrov med Abralon 2000

Foto 2015-05-17 18 47 17

Vägen till Sandhamn del 3 – Kölprofilering, Mastfot & Bottenstockar

Lämna ett svar