Tyvärr kommer jag inte att ha möjligheten att deltaga i SM i Sandhamn. Transportseglingen dit kan inte genomföras som planerat och det har varit svårt att få ihop en dedikerad besättning. Sammantaget så har jag grovt underskattat tiden för att få båten i ordning. Nåväl, om någon har en trailer att sälja är det bara att höra av er så satsar jag på SM på västkusten (?) nästa år och kanske deltagande i Tjörn Runt.

Det har emellertid gjorts en del med båten sedan mitt förra inlägg. Mer utvecklad redogörelser finner ni på www.swe178.se, men i korthet, och som ni kan läsa längre ned om så har jag bland annat:

  1. Profilerat friborden med sponsorns logotyp
  2. Monterat, luckgarage, vingar och ny däckslayout
  3. Bytt till ett längre förstag och kortat sidovanten

Resultaten av arbetet med båten har inte låtit vänta på sig även om vi fortfarande jobbar varje segling med att hitta bättre trim och få båten att gå ännu fortare. I de fem klubbkappseglingarna vi deltagit har vi två andraplaceringar och tre spikar, dock med ganska få båtar. I den senaste seglingen var vi dock sju båtar, och där båda klubbens andra Expresser deltog. Det blev en ren matchracing-uppgörelse gentemot Explorer, där vi till sist kunde dra det längsta strået och vinna med tio sekunder i mål!

Första Expressen i mål för första gången
Första Expressen i mål för första gången. F.v: Lasse Karlsson, Kenth Lindqvist, Jesper Kraus & nedan skepparen Mats

1. Profilering av friborden med sponsorns logotyp

Det är ganska pilligt att få dit utskuren folie snyggt på skrovet, i alla fall om man gör det för första gången. Jag hade studerat många bilder på hur andra placerat sin logotyp var vid jag bestämde mig för att loggan skulle börja strax akter om röstjärnen på båtens sidor, och sitta lite högt, så att den syns för läbåtar även när man seglar bidevind. Jag hörde av mig till Stefan Hallén som hjälpt mig med folien, som gav mig tydliga instruktioner som”Backa 10 meter från båten och gå på känsla istället för på vattenpass”. Sagt och gjort. Först tvättade vi bort vaxet där texten skulle sitta och passade sedan in folien genom att fästa den med maskeringstape, enligt bilden nedan. När vi väl bestämt oss var namnet skulle sitta och att det kändes rakt, fäste vi hela våden i överkant. Sedan klippte vi loss och fäste två bokstäver i taget genom att först klippa loss och sedan vika tillbaka folien uppåt och ta loss skyddsfolien. Med hjälp av en liten skrapa förde man sedan successivt fast bokstäverna, och ”drog” ut om det blev några bubblor. Arbetet med att sätta logotypen på ena sidan tog ca 2h, förmodligen kommer andra sidan gå mycket snabbare, då vi vet var vi vill att den skall sitta.

Ett särskilt tack skall även framföras till Olof Larsson på Belo Skyltcentrum som på kort varsel fixade fram den utskurna folien.

Sjösättning croppad
Inför sjösättning med sponsorns logotyp på skrovet

2. Däckslayout, luckgarage och vingar

Jag inledde med att borra ut för råttorna på vingarna med 4 mm borr, sedan för kindblocket för lovartskotningen av focken och till sist för hålen där tamparna skulle löpa.

När alla hålen var borrade gjorde jag uttaget i vingen mot båtens centrum där linorna skall löpa vidare till kindblocken och respektive funktion (cunningham, fockfall etc). Eftersom jag saknar en riktigt bra sticksåg, markerade jag snitten i blyerts och sågade sedan med en minivinkelslip som finns som tillbehör till Dremeln, tror den heter diamantkap eller motsvarande. Det var ett precisionsarbete som krävde dammsugare för att undvika det giftiga dammet. För att få till vissa hörn, använde jag det koniska slipverktyget igen. Med smärgelduk fasade jag ner och jämnade till kanterna.

Nu torrkörde jag med beslagen och det nya urtaget, och det visade sig att linorna kunde löpa fritt. Jag gick då vidare och fäste beslagen med sika och rostfria skruv-bricka-bult. Babordssidan var klar! Tog nog i alla fall drygt 2h. Styrbordsidan gick mycket fortare (no shit!). Stort tack till Daniel Stenholm för goda råd och fina bilder på sin blogg och facebooksida.

Foto 2015-06-15 09 24 23
Förmontering av beslag på luckgarage och trimvingar, hemma på biljardbordet

3. Byte till ett längre förstag och kortning av sidovanten

När vi riggade med det nya långa förstaget direkt efter sjösättning så visade det sig att både toppvanten och sidovanten var för långa och måste kortas. Vi fick byta tillbaka till det gamla i väntan på möjligheten att korta vanten.  Jag beställde således nya ändstycken från Viking Yachting och om tillåtelse att låna båtfabrikens valsmaskin. Det är en sisådär 25 år sedan jag pressade vant hos Nordic Yachting (numera Navinordic), men kunde friska upp minnet tack vare en film från Benns.

Allt som allt så tog det nästan 6h för två man att: byta till nya förstaget, mäta om, ta loss, korta och pressa sidovanten. Samt sätta dit dom i den nya riggen. Vi valde att inte rigga av eftersom vi då hade fått svårt att mäta hur mycket vanten skulle kapas (vi ersatte befintliga vant med fall och lät vantskruvarna hänga utanför relingslinjen). Jag kände en stor oro över att korta vanten för lite, eftersom då skulle det vara helt kört med att få ordning på båten tills kvällens torsdagssegling. Det slutade så klart med att jag kortade sidovanten för mycket och tvingades förlänga dem med en kraftig schackel (att ersättas med en toggle inför 2016). Stort tack till  Andreas på en av de andra Expresserna (Explorer) för all hjälp med att vinscha båtmansstolen, utan den hjälpen hade vi aldrig hunnit till start till kvällens torsdagssegling.

Nimbusvarvets gamla valsmaskin
Nimbusvarvets gamla valsmaskin, ändstycket som pressas syns mellan de två runda valsarna

 

Inget deltagande i Sandhamn – logotyp på skrov, däckslayout, vant mm

Lämna ett svar