Intervju Tomas Movin efter SM 2020 i Åkersberga

Express SM 2020 är avgjort, med ett något annorlunda upplägg delvis på grund av Corona. SWE 700 med Tomas Movin lyckades knipa guldmedaljen i sista seglingen, framför ständigt favorittippade Michael Collberg. Det var spännande in i det sista, och den sista seglingen skulle bil avgörande med dubbla poäng som dessutom inte fick strykas. Tomas Movin gjorde comeback i Express-klassen för några år sedan tillsammans med sin dotter Maria och är baserad på Baggensfjärden i Stockholm och har varit i topp några år. Läs hans reflektioner från årets upplaga av Express SM.

Hur känns det så här efter att ha vunnit Express SM?
Hela teamet med mig, Peter Thorwid, Peter Ohlsén och Simon Runsten är mycket nöjda med vår insats och det utmärkta arrangemanget.

Vad var det som avgjorde segern?
Givet upplägget blev den sista finalseglingen, som räknades dubbelt, helt avgörande. Vi seglade bra genom hela regattan och blev sämst 2a i delseglingarna.

Beskriv den viktigaste seglingen!
Finalseglingen, som kördes i svag NV vind. Vi startade i lä och inledde på babordssidan där det blåste lite mer. Vi toppade tillsammans med Erneberg (746) efter första kryssen, och vi kunde dryga ut ledningen på första länsen. Efter länsrundningen vred vinden 70 grader så de sista två banbenen blev sträckbogssegling vilket blev en fördel när man väl låg i topp i fältet. Effekterna av att räkna finalseglingen dubbelt blev lite väl stora då Collberg rasade från en första till femteplats totalt.

Hur länge har du seglat Express?
Jag seglade mitt första SM 1989 i Öregrund (Collbergs team vann). Blev 2:a 1991.

Hur var klassen då och hur är den nu?
Klassen har alltid samlat många mycket duktiga seglare och segelmakare. Konkurrensen har alltid varit mycket hög och det fanns många besättningar i 25-35 årsåldern. Jag vill minnas att SM 1992 toppade deltagarantalet med över 90 båtar. Startlinjerna var mycket långa och kunde ibland ta flera minuter att segla. Bantypen på den tiden var sk Neapel-bana (kryss, slör, slör, kryss, läns, kryss). Klassen håller fortsatt mycket hög klass och på årets SM fanns tidigare SM-vinnare i tre båtar och tre av Expressbåtarna som deltog har vunnit SM ett flertal gånger.

Varför ska man kappsegla just Express?
Båten är lätthanterlig, seglar fantastiskt och om man kan segla Express med känsla kan man segla de flera andra båttyper med framgång.

Vad är dina tips till nån som ska börja kappsegla Express?
Segla en båt som är fixad för kappsegling. Ta hjälp av några erfarna i klassen. Utnyttja segelmakarnas trimguider för att komma rimligt rätt från början. Kan man vara minst tre eller fyra som vill segla tillsammans och träna flitigt kan man bli skicklig på ett par säsonger. Se till och ha roligt med likasinnade. Man måste inte vinna, det viktigaste är att utvecklas tillsammans med båt och besättning.

Fortsätter ni nästa säsong?
Javisst. Min dotter Maria är klippan i besättningen, tyvärr var hon skadad i år och kunde inte vara med.

Vem kommer ta hem guldet 2021?
Collberg vinner om det är hårdvind. I lätt och mellanvind finns flera båtar som kan utmana och vinna.

Tack för din tid, och grattis till guldmedaljen Tomas!

Stockholm, 2020-09-04, av Max Koszela avgående ordförande Expressförbundet.

Collberg vinner om det är hårdvind. I lätt och mellanvind finns flera båtar som kan utmana och vinna.

Lämna ett svar