Express SM 2020 arrangerades av Trälhavets Båtklubb. Seglingsledningen har uppmärksammats för sitt proffsiga och väldigt kommunikativa arbete. Expressförbundet lyckades intervjua Kristina Wiktander Bromannågra dagar efter SM. Läs nedan om hennes reflektioner från mästerskapen och vad som avgjorde sista seglingen.
Hur känns det så här efter att ha varit seglingsledare för Express SM 2020?
Kul, extremt många seglare har seglat Express och har många fina minnen. Det märks inte minst i den fantastisks uppmärksamhet vi fått på vår Facebook sida för eventet. Varje båt har en historia. Det är också härligt att se kombinationen av nya och erfarna Express seglare på banan.
Vilka andra mästerskap har du varit seglingsledare för, och vad utmärker Expressen i dina ögon?
Min ”Seglingsledare röd” licens har förmånen att få jobba hårt i olika sammanhang vilket är jättekul. Jag leder en kombination av många olika race och mästerskap för olika klubbar. Från Nordiska/Svenska regattor och mästerskap med Optimist, 29er, 49er, Laser, Sprint J70, en del av den internationella NordStream race mm. Till stora havskappseglande båtar i både på bana, distans och kommer precis gå på att bli biträdande Seglingsledare på Gotland Runt.
Expressen är en fantastisk kombination av racing och cruising. Det är en klass som öppnar upp för många olika typer av seglare. Jag brinner för att bredda segelsporten, göra den mer tillgänglig, där det är extra viktigt att välkomna nya seglare, att förklara o svara på frågor. Lika viktigt är det att genomföra regattor med hög kvalitet, att hålla en tät kommunikation båda vägarna med seglare. Att seglarna förstår vad vi funktionärer håller på med som att lyssna på vad klassen och seglarna vill ha. Ny teknik ger oss fantastiska möjligheter till utveckling och förbättring.
Mästerskapen präglades av pandemin, hur påverkade det det sportsliga på vattnet?
I år har det varit extra svårt att få ihop ett SM evenemang, nya kreativa lösningar måste till för att kunna genomföra regattor trots restriktioner. Många parter samarbetar: Svenska Seglarförbundet, klubbar och klassförbund. Ytterligare en utmaning är att den äldre delen av funktionärsstyrkan just nu är i riskgrupper och kan inte delta.
Årets Express SM behövde delas in i olika grupper/heat för att möta Svenska Seglarförbundets rekommendationer kring endast max 50 deltagare i varje start. Ett starkt önskemål från Expressförbundet var att ha dubbla poäng, ej borträkningsbart i sista racet för att öka spänningen på slutet och det kan vi alla skriver under på att vi fick uppleva.
Vad var det som avgjorde segern sett från startfartyget?
Årets SM bjöd på alla vindar, väder och var mycket komplext att tolka. För att vinna behövs en mångfacetterad seglare från att bemästra lättvind med vindvrid i skärgården (läs fredag och söndag) till att prestera i hårdvind med toppar upp till 12m/s under lördagen. Alla tre dagar hade kraftiga vindvrid. Sista dagen hade vi förmånen att ha en av Stockholms bästa lättvindsseglare på startfartyget vilket var till stor hjälp i vårt arbete.
Vissa frågar varför sista seglingen inte annullerades, förklara?
Sista dagen var speciell med mycket lätta vindar. I och med seglingsupplägget med önskemål kring dubbla poäng i sista racet är det extra viktigt att få kvalitet i genomförandet. Seglingsledningen hade noggrant förberett sig för scenarios för annullering, avkortning, flytt av märken. Alla funktionärer var på tå. Det behövdes, vi både flyttade banan ett flertal gånger liksom ett antal avbrutna startförsök, vinden behöver vara mer än 2m/s över tid. Så 40 min innan sluttiden kom en fin vind driven av NordVäst vindar med tillhörande regnväder på väg, samtliga väderrapporter stämde äntligen. I en stabil vind på 4m/s startades guld och silverflottan.
Under första varvet av två höll sig vinden i fin stabilitet med 3-4m/s med normala vrid som man som seglare måste vara uppmärksam på. Vid länsrundningen kom ett större vrid och vinden minskade till 2,5-3m/s. Vi hade en klar ledare, lätta men tillräckliga vindar och då finns ej skäl till att annullera racet som seglingsledare.
Finalen har alltid en stor uppmärksamhet, rapporter från alla delar av banan, dokumentera, diskutera och debrief med domare, vi är alla eniga kring beslut och händelseförlopp. Det är otroligt tufft för alla att se att ledaren gjorde ett antal missar i de svåra lätta förhållandena och det är extra hårt att det sista racet blir så här avgörande. Vi tar alla med oss detta och kommer utvärdera framtida önskemål om liknande upplägg. Spännande till slutet men kanske för spännande?
Tack för ett väldigt proffsigt genomfört mästerskap, Kristina!
Intervju Max Koszela, avgående ordförande för Expressförbundet, efter SM 2020 i Åkersberga. Stockholm, 2020-09-04