Express SM

Guide till bottenfinish

Bottenfinish

Källa: Trinitymarins guide med kompletteringar från Johan Olsson (2009-08-21)

Botten
De flesta väljer att lägga båten i vatten och bottenmåla sin båt, då är en epoxibehandlad botten bäst. Ska båten torrseglas, dvs mest stå i trailer och sjösättas inför varje segling så är ren gelcoatyta på botten bäst. Isåfall ska bortagning av gammal färg avlägsnas med stor försiktighet så att inga skador uppkommer.

Inför bottenmålningen
För att få bra finish på botten är det bäst att slipa bort all bottenfärg med hjälp av någon form av slipmaskin. Sitter det många lager färg är en båtskrapa det mest effektiva att grovavlägsna färgen för att senare använda en oscillerande slipmaskin på den sista färgen. När plasten är helt vit (och matt av slipning) och ingen färg syns är botten klar för målning. Finns skador i laminatet så passa på att laga dem nu. Ska kölskarven plastas så gör det nu, grovslipa bort 5 cm av gelcoaten in till laminatet ovanför kölen och 5 cm under kölskarven in i järnet med rondellmaskin. Plasta två lager glasfiberremsa över skarven, slipa slätt och spackla (NM 206) upp finishen.

Rolla botten med Hempel’s light primer ett antal gånger (5-6 lager i två olika nyanser) detta kommer dels att fungera som ett skydd mot vatteninträngning och ge bra fäste för bottenfärgen.

Bottenmålning, två alternaviv:
Hyffsad bottenfinish, minimalt med jobb:
Rolla på bottenfärgen (VC17 eller liknande) innan sista epoxilagret härdat, inom ca 1 timma efter påläggning.

Bättre bottenfinish, jobbigare:
Slipa upp finishen efter epoximålningen med en långkloss (finns på Biltema) med självhäftande sandpapper, Ca 40-50 cm lång.
Avsluta slipningen med vattenslippapper (120g), polera inte epoxin, ytan ska bara vara slät. rolla på bottenfärgen.

Skrovet
För att få finish på skrovet så är det bäst att först reparera småskador med topcoat – slipa ur, måla på topcoat, slipa, polera. Därefter finslipa hela skrovet i följande ordning:
För hand slipas skrovet med vattenslippapper 800,1000, 1200, därefter rondellslipa med Abralon 2000, 4000 grit range, bäst med trycklufts rondell då dessa polerhättor slipas med vatten och därefter maskinpolera upp hela ytan med autosol och teflonvaxa skrovet.

Däck
Är det små hål i däck så ska man göra rent hålet och borra, slipa upp kanten och sedan gjuta igen hålet med epoxi eller polyester. Använder ni epoxi så är vidhäftningen bättre än med polyester nackdelen är att man inte kan använda polyester (vanlig topcoat) på epoxin för att sen göra finish på ytan – polyestern fäster inte på epoxi. Reparerar man med epoxi så får man i stället använda en polyuretan lack som yttersta lager. Halkmönster
går också att lackera med tunn topcoat. Gör rent halkmönstret med vatten och tvättmedel låt det därefter torka gör rent med aceton och stålborste detta kan man upprepa flera gånger.
Sen är det dags att rolla med tunn topcoat.

Reparation av hål (krockar m.m.)
Slipa upp hålet – slipa ut mellan 20 -40 ggr tjockleken på laminatet. Därefter så får man laminera med polyester & glasfiber på det slipade området tills man uppnår önskad tjocklek ( inte för mycket åt gången) Sen slipar man den laminerade ytan och målar på topcoat Nr 808 slipar, målar, slipar, polerar. Hålet skall repareras både från insidan och utsidan.

Webmaster: Daniel Stenholm