Expressen kappseglas normalt med fyra personer i besättningen. Rorsman fokuserar 100% på att styra båten. Taktikern styr de taktiska besluten runt banan. Trimmaren skotar fock och spinnaker och ser till att båten går optimalt fort och högt. Fördäcksgasten har ansvar för manövrarna på fördäck plus att hen förser taktikern med information om vind, vrid och konkurrenter.
Strategin lägger hela besättningen upp innan racet. Var ska man starta på linjen. Vilken väg på kryssen vill man ta. Hur sätter vi upp grovtrimmet på båten. Men så fort 5 minuterskottet har gått så går besättningen över till ett taktiskt fokus. Man måste ta hänsyn till vad som händer med vind och vrid. Och framförallt, vad gör de andra båtarna på banan. Taktikern tar beslut löpande och pratar högt och tydligt om vägen som hen vill att båten ska segla. Enkelt javisst. Men sedan tillkommer det alltid en massa händelser som måste lösas på vägen. Det kan vara skiftningar i förhållandena, det kan vara konkurrenter som är i vägen och det kan bli strul ombord med manövrarna. Men det är också det som gör segling så roligt. Det finns aldrig två identiska seglingar. Det gäller bara att göra så lite fel som möjligt. Lyckas man med det så vinner man. Så enkelt är det.
Lycka till!
( Staffan Hallberg, rorsman på SWE 528 Hallberg Co)