Av Peter ”Krull” Andersson

_MG_9490

Strategi

Slide6_1 [2]För att vara den som lyckas bättre än dina medtävlare är det viktigt med förberedelserna. Att skapa en rutin som man följer inför varje race kommer att ge dig mycket fördelar på vattnet. Det är alltid samma parametrar som man använder sig av när man skall bestämma sin strategi.

Försök gärna att göra det enkelt. Ett sätt är att gemensamt ta och bestämma strategi. Tänk dig ett papper som du delar i två delar, den ena kallar du ”vänstersidan” den andra ”högersidan”. Sätt upp alla fördelar som du kan tänka dig på respektive sida. –Din strategi är klar, så enkelt kan det vara att fatta rätt beslut.

Rollfördelning

Slide7_1 [1]Att dela upp arbetsuppgifter i besättningen är för många en självklarhet. Men jag kan berätta hur vi brukar göra, vi börjar bakifrån

Rorsman- Driver båten samt har koll på konkurrenter i lä

Taktiker- Taktik, Kompass-Konkurrenter, blicken långt fram i banan.

Trimmer- Driver båten tillsammans med rorsman, läser av fart och höjd mot andra båtar. Fördäck- Tittar efter byar och vågor, läser detta högt i båten.

Genom att jobba på detta sättet är alla ombord delaktiga i seglingen vilket snabbt skapar bättre teamkänsla samt att dina resultat kommer att förbättras.

Kompassen

Slide8_1 [1]Ett av dom viktigaste vapnen är din kompass, den hjälper dig att segla den kortaste vägen. Styrbord –högre värden/tal är bra, Babord – lägre värden/tal är bra.
(*Om du ligger för styrbord och seglar 355 grader och sedan får kursen 5 grader är det fortfarande bra). Kompassens 360 grader är samma som noll grader.

Vinden är sällan så stabil att den kommer från samma gradantal en hel segling, därför kan vi gena lite genom att använda de skiftningar i vinden som kommer, till vår fördel. Ett exempel, du seglar för styrbord och kompassen visar 330 grader, helt plötsligt styr du i 320 grader. Du är då på en lägre kurs mot märket än vad du var innan. Det kan alltså vara bra att slå här för att ligga på babords bog men 10 grader högt. Eftersom det kan vara jobbigt för alla ombord att ha kompassen att tänka på brukar en person ha koll på den, det kan vara taktikern eller en annan besättningsmedlem som läser kompass kurserna högt under kryssen. Genom att läsa dessa info högt så är alla medvetna om vad som händer och antagligen vad som kan komma att hända.

Cornersville

Slide9_1 [1]Allra längs ut på kanterna är du på layline, dvs den tänkta kryssvinkeln som för dig rakt mot märket. Att segla här ute kan vara oerhört bra men det finns risker med det. Om du tänker att du startat längst nere i lä på startlinjen och fortsätter att segla tills du når layline, här slår du och du ligger nu på babords bog så att du skymtar märket långt upp i banan.

Nu händer något som inte är så kul för dig, vinden vrider 25 grader åt höger. Det kommer att betyda att du seglar på en kurs som ger dig en låg kurs på 25 grader. De båtarna som valde att gå till höger för styrbords halsar ligger nu på en 25 graders hör kurs och seglar en snabbare väg till märket.
När kan det då vara fördelar med att segla längst ut på kanterna – i lätta vindar och stora fält kan du tjäna mycket ute på kanterna. Vinden ser hela fältet av båtar som en sorts vägg. Det blåser helt enkelt mer ute på kanterna. Det kan dessutom vara så att det i mitten är mer jobbiga vågor som ger dig ytterligare problem. Det är ofta en sida av banan som är fördelaktig. De tio första från rätt kant rundar först sedan kommer några från fel kant och sist kommer de som kämpat i mitten. Ju mer det blåser och ju mindre fält desto mer safe är det att segla i mitten och jobba med vindskiften.

Strömkarta LSS

Slide10_2 [1]

De pilar du ser på bilden är som det vanligtvis är när du seglar på LSS.

Strömmar kan förändras så då är det viktigt att veta hur man ser strömmen utan ”facit”. Segla upp till ett märke ät en banan (frukten inte den man seglar på) släng i skalet vid märket, se hur mycket det driver iväg från märket och i vilken riktning. Detta är mycket bra att testa över hela banan för strömmar kan skilja i riktning och styrka. Om vi tittar på bilden igen så får vi ju faktiskt gratis information av älven, det vattnet måste rinna ut någonstans. Vi har ofta en nordgående ström längs kusten vilket också kan inverka på hur strömmarna rinner. Men det är ALLTID bäst att mäta strömmen själv.

Fältet

Slide11_1 [1]När du inte har en kompass kan man faktiskt segla bra i alla fall. I det övre exemplet ser lovarts båtarna starkare ut än vad vi gör och ett slag här gör att vi kommer att gå bakom när vi slår

Undre bilden ser vi starkare ut än lovartsbåtarna och kan med fördel slå och gå före hela klungan. Vad man letar efter är många gånger fria spår att slå i.

 

 

Fältet 2

Slide12_1 [1]Att vi ibland hamnar i svåra situationer är inte så konstigt med mycket båtar runt omkring oss. Det gäller här att påverka detta genom framförhållning. Med en vaken besättning som förutser vad som kommer att hända kan man minska dessa olustiga händelser.

Vi är i detta läget den svarta båten och sitter illa till. Om vi inte hade sett oss omkring och tagit ett slag så hade vi direkt fått slå tillbaka i ett ännu sämre läge än innan. Lösningen är utåtriktad kommunikation. Försök att locka de röda båtarna till att slå, det skulle direkt öppna upp en fint spår för oss att slå i. Om de röda båtarna väljer att fortsätta så kommer de inte att vara i toppen vid kryssmärket, vi har då två olika möjligheter.
Falla av och lägga oss längre ner i fältet under båten vi har framför oss i fri vind eller att falla mycket för att slå och gå bakom de båda röda båtarna. Bägge dessa alternativ är bättre än att fortsätta segla där vi ligger just nu.

Lay line

Slide13_1 [1]Att segla en Express så fort som möjligt är inte att segla högt över märket. Det som händer är att vi kommer att öppna upp för alla babordsbåtar som kommer in och slår på layline. Expressen ger dig inte någon fartökning genom att segla ända ner mot halvvind, vilket du blir tvungen till om du gör som på den högra bilden.

 

Om du har mycket båtar framför dig på samma bog kan du bli tvungen att styra högre än vad du hade gjort om du var ensam, försök att få de båtarna framför dig att falla ner mot märket eftersom ni alla tjänar på att dra ifrån de som jagar bakom.

Gör det svårt för babordsbåtar

Slide14_1 [1]Du kan här genom att variera din styrning en aning få de båtar som kommer från babord att bli tvungna att ta ett svårare beslut. Om du faller ner till maxfart läget i detta exempel så kan babordsbåten välja mellan två alternativ. Det ena är att chansa på att slu under er och hoppas att han klarar märket.
(inte så bra val) Vi har här fördelen av en viss fartökning genom att ha seglat på fart den sista biten. Båten som slår kommer behöva tid för att komma upp i full fart och det utnyttjar vi med att fortsätta segla på fart tills vi helt täcker den andra båten. När vi ser att den båten är ”död” så styr vi åter upp på vår tidigare kurs. Det andra alternativet babordsbåten har är att gå bakom dig och då är han ingen fara för dig vid rundningen. Om vi nu säger att du hade seglat tre båtlängder över layline skulle antagligen den andra båten kunna slå och klara att hänga kvar hela vägen upp till märket. Det skulle vara dumt av oss att ge bort den möjligheten till honom.
Slutligen vill jag säga ett par ord som kan hjälpa dig med din segling.

Se alltid till att veta vad som sker runt dig och även lite längre fram i banan, akta dig för att fastna i svårigheter. Det är inte alltid det rätta att hävda sin styrbords rätt bara för att man har den. Många gånger kan man nästan ana att de andra babordsbåtarna vi är på väg mot inte kommer kunna hålla undan och det betyder att vi fastnar i en klunga av båtar som bara kommer sinka oss.

Lycka till i sommar med er segling!

Alla som vill får gärna komma och prata med mig om både trim och annat som har med segling att göra

Peter_Krull

Peter ”Krull” Andersson