Henrik

Expresseglarnas Henrik Grotte har intervjuat Expressprofilen Henrik Ottosson, segelmakare på North Sails tillika besättningsmedlem på framgångsrika SWE 2015, om kommande säsong, varför Collberg vinner och vad som händer i Expressklassen.

Hur är läget?
Jo det är jättebra. Just nu är vi inne i en intensiv fas för att få alla order levererade i tid. Vi har så mycket att göra så jag har faktiskt inte själv hunnit planera seglingssäsongen, men det kommer snart. Det märks att segling är på uppgång både i storbåt och entypsklasserna.

Om vi tittar tillbaka på förra säsongen vad tyckte du var mest spännande?
En av sommarens absoluta höjdpunkter var SM i Marstrand. Ett kanon SM både vad gäller väder, organisation och segling. För vår del blev det lite surt då Collberg knep 1:a platsen framför näsan på oss, men det är ju bara att gratulera. En enastående prestation, speciellt med tanke på att de blev diskade i första seglingen.

Första seglingens start blev ju en intressant historia med, om jag minns rätt 5 omstarter. Det som förvånade oss var att folk var så heta på gröten att de var över inte med en halv båtlängd, utan med två båtlängder vid svart flagg start. Det slutade med att nästa alla toppbåtarna och en hel hög var diskade innan start.

Även om ni inte vann, vad är era vinnande drag?
Vi försöker segla konservativt och inte göra för många fel. I Marstrand är det nästan alltid ström om det gäller att se hur strömmen går. Man skall kanske inte ut på layline utan hålla sig lite innanför och slå på skiften. ”I mitten på någon kant” alltså.

Vad är Collbergs vinnande drag?
De seglar systematiskt, de går bra och gör få misstag. De har stor rutin som upparbetats under många år.

Vad händer på North loftet?
Vi fortsätter att testa nya segel och för Expressens räkning så tittar vi på en ny modell som skall ligga mellan de vi har nu. Men det är ingenting vi kommer att släppa i år. Expressklassen har ju funnits i många år och vi skruvar vidare på förbättringar men det är ju inte fråga om några revolutionerade förändringar. Men 1% här och 1% där blir i slutändan en hel del.

Vad slår dig när du tittar på andra båtar under regattan. Vilket som du ser det är den vanligaste förbättringsåtgärden man kan göra?
Man måste håll koll på lutningen. Många båtar lutar för mycket. Expressen måste seglas hyggligt upprätt. Det gäller att trimma och styra därefter, inte pina utan använda övertrycket i båten för att få maximal fart.

Det finns snack om att man vill införa rullfock på Expressen som t.ex. på J80. Den största anledningen skulle vara att spara på seglen. Vad är din uppfattning?
Det går att fixa redan idag. Vi har ett system som fungerar väl. Men då måste man sy om lattorna så att de blir vertikala, vilket är helt görbart. Däremot så tror jag inte det sparar så mycket på seglen. Ofta dras de in snabbt med ett tveksamt resultat, men det är klart att det gör ju manövern enklare.

 

Försäsongsintervju med Henrik Ottosson

4 reaktion på “Försäsongsintervju med Henrik Ottosson

  • april 23, 2015 kl. 7:47 f m
    Permalänk

    Hej!
    Härlig artikel! Vill bara säga att rullfock hade kunnat förstärka expressen som shorthanded klass något otroligt 🙂

  • april 23, 2015 kl. 10:03 f m
    Permalänk

    Som Expressblåbär undrar jag ödmjukt hur man trimmar för mindre krängning?

    – Ner med storskotsvagnen? Hur mycket?
    – Skota storen hårdare, justera uthal och cunningham?
    – Ta hem på backstaget?
    – Plana ut focken? (hur?)

    • april 23, 2015 kl. 11:11 f m
      Permalänk

      Det kan definitivt vara vettigt att ha ett rullsystem för både shorthand kappsegling och crusingsegling men att byta mellan ett vanligt förstag och rullstag går väldigt snabbt och enkelt så det ena behöver inte utesluta det andra!

Lämna ett svar