Förra vintern ägnade jag mycket tid på att göra research för hur jag skulle gå till väga för att omvandla min oskruvade Express till en kappseglingsmaskin med målet att deltaga i SM i Sandhamn. Jag läste allt jag kunde finna på Internet, på olika bloggar på Expresseglare.se nya och gamla sajt, och jag tog tacksamt emot tips ifrån andra Expresseglare och båtbyggare. Jag sparade ner länkar och bilder, jag letade runt i alla webbshoppar efter lämpligt materiell. Några av er har kanske läst några av inläggen om arbetet som jag publicerade på min blogg www.swe178.se förra året.

Så här i efterhand så kan jag konstatera att allt ser ganska enkelt ut när man tittar på bilder eller läser andras bloggar, i själva verket så ligger det oftast många många timmar av tålmodigt arbete bakom varje moment som beskrivs tämligen enkelt. Jag tillbringade många nätter med att slipa, spackla, slipa, spackla på kölen – och att byta ut nästan hela däckslayouten tar tid och framkallar ångest varje gång man skall borra ett nytt hål i luckgaraget eller överbyggnaden. Jag tog också hjälp av kunniga människor som kan saker på riktigt där jag kunde, utan dem hade det aldrig gått.

Nåväl, jag har i alla fall haft för avsikt att få ihop ett sammanhängande inlägg som man kan använda som innehållsförteckning, när man går i tankarna om att renovera sin Express. Guiden är inte heltäckande och det finns säkert en hel del synpunkter på hur jag gått till väga för vissa moment. Men, jag hoppas att guiden kan komma till användning för någon där ute som också är villig att lägga hundratals timmar på att mecka sin båt och förhoppningsvis klättra uppåt i resultatlistorna.

Det blev inget SM i Sandhamn förra året. Men i år tar vi sikte på Båstad i augusti – hoppas vi ses där! Före dess skall jag bara: ta BE-kort, byta till en ny logg, förstärka under kojerna, fixa till botten och rorkulten ytterligare och kanske få till en ny storskotsbalk och få tid att träna på vattnet också…

Här kommer i alla fall en översikt med länkar till inläggen på bloggen över vad som gjordes under 2015

  1. Övergripande plan för 2015

SEGEL & TÅGVIRKE

  1. Inköp av bättre begagnat Kryss-ställ
  2. Inköp av bättre begagnad spinnaker
  3. Nytt tågvirke från Poly Ropes

NAVIGATIONSUTRUSTNING

  1. Inköp av Tack-Tick Racemaster taktikkompass

DÄCKSLAYOUT & RIGG

  1. Inköp av rostfria detaljer till mastfot & däckslayout
  2. Montering av spinnakerbomshölster
  3. Kortning av sidovant till följd av längre förstag
  4. Ny fockfallslösning på släde
  5. Utväxling inuti bom, mätmärke & trimdekaler
  6. Luckgarage och trimvingar del 1
  7. Luckgarage och trimvingar del 2

SKROV & KÖL

  1. Kölrenovering del 1 – att lossa kölen
  2. Kölrenovering del 2 – PLX4 mallar
  3. Kölrenovering del 3 – Topp & Botten spackling
  4. Kölrenovering del 4 – slipa, spackla, slipa, spackla!
  5. Kölrenovering del 5 – optimering klar
  6. Kölrenovering del 6 – fastsättning av kölen
  7. VC17 målning, kölskarvsspackling & logotyp på friborden

NY FÖRSTÄRKT MASTFOT

  1. Ny mastfot del 1 – borttagning av gammal plyfa
  2. Ny mastfot del 2 – laminering 
  3. Ny mastfot del 3 – placering

BOTTENSTOCKAR

  1. Nya bottenstockar
Att kappseglingsutrusta en Express

Lämna ett svar