I helgen 21-22 augusti genomförde Expresseglarna i Stockholm en egen regatta som förberedelse för SM, och återuppväckte traditionen med för-SM. Ännu en gång för 2021 bjöd Baggen på strålande väder, bra med vind och tajt racing. Denna gång var det fler båtar med mindre erfarenhet av bankappsegling med Express, alla byggde värdefull erfarenhet inför SM i Karlshamn och kommande säsong eller SM. Två båtar gjorde premiär, och SWE 528 Hallberg & Co tog hem segern efter en imponerande serie.

Efter vårens succé-segling anordnade Stockholm Expresseglare en uppföljning helgen 21-22 augusti. Intresset var stort innan semestrarna, och även om vissa båtar fick förhinder kom hela fem taggade båtar kom till start i För-SM.

Rutinerade Kokaburra och Hallberg Co kämpade om segern där Hallberg Co drog det längsta strået med serien 11112211. Under många race var det ren matchracing, med tajt bevakning och slagdueller. Tappade man i starten var det svårt att komma tillbaka. Som tur är bjuder Baggen alltid på många vrid, vilket försvårar mycket för den som leder. Efteråt debatterades fördelar med slam dunk jämför med loose cover, och när man ska använda vilket.

Spännande var det i hela fältet. Två båtar som gjorde premiär i bankappsegling på Baggen slogs hela vägen med SWE 928 Spray och Jonas Håkansson vid rodret. SWE 300 Liros kom till start med tre tjejer ombord, och ett gäng 30åriga killar gjorde debut med sin SWE 169 Thunder, med Sebastian Gransäter bakom storskotskenan. Nya jackor med båtens logotype imponerade och de siktar på att vara med på SM 2022. Spray nr 928 gav dem en bra fajt, erfarna från förra årets SM-debut i Åkersberga. I tre seglingar var målgången så tajt att det nästan krävdes foto för att avgöra placeringen!

Första dagen präglades av stundtals hårdare vind, med 5-6 m/s i grunden och byar uppåt 10. Hallberg lyckades med bedriften att spika alla 4 race. Andra dagen bjöd på lättare vindar, men 3-4 m/s i grunden och kanske 7 i byarna. Kokaburra öppnade starkt med att vinna de två första, men orkade inte reducera hela vägen och fick se sig besegrade av Hallberg i de resterande två racen. Thunder lyckades hålla en jämn serie och undvika sista platsen i alla race vilket gav dem ett försprång till både Spray och Liros. De slogs i sin tur hela vägen in i mål i det sista racet, där Spray lyckades gå om med en poäng. Spänning in i det sista!

Jonas på 928 Spray är redan engagerad i Expressklassen och kan garanterat bli ett bra tillskott i förbundets tillträdande styrelse. Den stora utmaningen är att få alla de som äger en Express att uppleva hur kul det är med kappsegling, speciellt på bana. Jonas är taggad på att axla det fina arbete som Max Koszela har gjort för klassen i Stockholmsregionen.

Efter seglingarna stod många av seglarna kvar på bryggan och pratade om trim, båtmeck och båthantering. Det byttes trimskalor och goda råd. Det känns roligt och lovande inför framtiden.

Nu laddar besättningarna på Hallberg & Co och Kokaburra för SM i Karlshamn. På våren siktar vi på att anordna ännu en bankappsegling, och håller tummarna för att både Corona-pandemin är över och att vi kan få ännu fler båtar till start!

Staffan Hallberg,

Sveriges Expresseglare

För-SM i Stockholm avgjort!

Lämna ett svar