Det är inte bara bansegling som gäller för en Express. SWE 594 Team Falsat från Örnsköldsvik, med Martin Rubing som skeppare, har en bronspeng från SM i Båstad 2016 som främsta placering, och nu vill de ge sig ut och havskappsegla med sin Express.

Team Falsat består av nio personer som har bestämt sig för en tvåårig satsning med målsättning att placera sig bra på ÅF Offshore Race 2019 och SM i Båstad 2019. Gänget har dock inte någon större erfarenhet från havskappsegling men har lagt upp en träningsplan. För att klara av att segla Expressen optimalt runt Gotland måste de vara mentalt starka. Martin berättar att fokus måste vara enbart på nästa våg och nästa strategiska beslut samtidigt som Expressen ska segla så fort som möjligt vid varje tillfälle. Med start i januari började de fysträna och de har dessutom hunnit optimera båten ytterligare och dessutom lackat den ärggrön. Och varför lackade de den just ärggrön?

– Vi har en sponsor som jobbar med att lägga tak i kopparplåt. Och dessa tak blir ju som bekant gröna med tiden, och när det var dags för oss att lacka om båten föreslog vi för sponsorn att den skulle bli ärggrön. Och sponsorn nappade på idén, så på den vägen är det, avslöjar Martin.

Seglingsträningen började med att de i juni seglade Færderseilasen, med start i Oslo, runda Færder fyr och sedan och mål i Tønsberg. Ca 750 båtar är med i denna klassiker till kappsegling! Ca 56 sjömil är banan och teamet gick i mål efter 17 timmar och 7 minuters segling.

– Efter start 15:00 försökte vi få koll på konkurrenternas positioner. Vi fick snabbt bekräftelsen att allt slit med båten på försäsongen var väl spenderad tid, vi hade bra fart i båten, vi vann alla dueller och kämpade vidare med stärkt självförtroende i besättningen, berättar Martin.

– Vi jobbade oss till en stor ledning som vi höll till ca kl 03:00, ett felaktigt beslut ledde till att vi hamnade utan vind och i motström intill en ö där vi fastnade, fortsatte Martin.

– Natten bjöd på en rejäl dimma, vi såg knappt några konkurrerande båtar förrän vid sista rundningsmärket, det var vi tillsammans med ett gäng Expresser som efter 17 timmars race möttes inför en sista läns mot mållinjen, tighta dueller in mot mål och vi slutade totalt på en sjätteplats.

Nästa race blev ÅF Offshore Race, dock inte på en Express i år utan på en X 3/4 ton. Martin berättade att det var riktigt Expressväder! Det var läns i 15 m/s ner mot Gotland och sedan hård kryss tillbaka igen. Och som Arne K Larssen inflikade, Expressen är ingen halvvindsbåt, men är det bara läns och kryss så kommer den hävda sig riktigt bra även på Gotland Runt. Båten som Martin seglade på kom på en fin 11:e plats i SRS C-klassen.

Härnäst för Team Falsat är Norrlandmästerskapet på Ulvön, SM i Nynäshamn, hösttävling i Umeå och som Martin uttrycker det ”förhoppningsvis någon tokig långsegling på egen hand längs Norrlandskusten”.

Ni kan följa Team Falsats framfart på Instagram under @teamfalsat.

Lycka till på era bravder på de sju (nåja) haven önskar hela Expressverige!

 

Team Falsat satsar på ÅF Offshore Race 2019!
Märkt på:    

Lämna ett svar