Foto: Tommi Rotonen / Rotonen Sailing Photography

ÅF Offshore Race (som tidigare hette Gotland Runt) har precis genomförts och en Express har deltagit. Det är den rutinerade SM-bronsmedaljören Martin Rubing från Örnsköldsvik som varit skeppare på den ärg-gröna båten Team Falsat. Vi har under vintern kunnat läsa om deras satsning på ÅFOR här hos Expresseglarna. Förra året seglade de ÅFOR ombord på en X-3/4-ton som uppladdning inför årets premiär med Expressen.

Årets upplaga blev den tuffaste på väldigt länge, med vindar på över 20 m/s. Först i mål var VOR65:an HiQ4 med VOR-veteranen Bouwe Bekking som skeppare på nytt banrekord 27 timmar 4 minuter och 9 sekunder och man snittade då hela 12,88 knop! För de lite mindre båtarna var det desto tuffare. 98 båtar har brutit och nästan 140 gick i mål. Expressgänget hade det riktigt tufft på vägen ner mot Gotland och tog beslutet att bryta när de kom fram till den legendariska ön.

Vi får tag på gänget när de kommit tillbaka till Sandhamn och vilar upp sig.

– Vi gjorde en bra start och seglade skärgården bra. Vi blev passerade av en ångande snabb HiQ, men fick dem i alla fall att segla om oss i lä ;). Vi låg 3:a i klassen i Sandhamn och högt upp i totalen. Sen började det, alla som har seglat halvvind med en express vet att det kan vara lite krävande, med en medelvind på 15m/s och byar på det och så lägger vi till en hård sjö så blev det en kamp, berättar Petter Conradsson.

https://vimeo.com/345895542
VOR65:an HiQ tvingas gå om i lä…

– Vi hade dessutom inga rev i storen men fick ner focken. Natten blev tuff och två av oss fyra blev rejält sjösjuka samt att vi var genomblöta och så även vår Express. När vi kom fram till Fårö funderade vi en stund och efter ett noga övervägande så vände vi åter till Sandhamn och bröt racet, fortsätter Martin Rubing.

– Det känns givetvis tråkigt att vi bröt, men var ett bra beslut. Båten höll ihop och även besättningen. Vi har lärt oss väldigt mycket och vet vad som krävs för att anpassa Expressen bättre för hård offshore-segling. Just nu känns det som att vi måste göra fler försök på detta race. Expressen är en fin båt och med lite anpassningar framförallt med segelstället så kan det bli en trevligare åktur runt Gotland, berättar Martin.

Gänget hade ambitionen att träna inför ÅFOR men tyvärr fanns inte tiden. Inga större förändringar gjordes heller på båten inför tävlingen, förutom all säkerhetsutrustning och teknik som krävs för att deltaga i racet.

Nu när de känt på riktigt tufft väder, och ser att både båt och besättning håller ihop, så ser vi fram emot att följa dem igen i ÅFOR, kanske redan nästa år. De visade definitivt att en 40 år gammal dam på 7 meter och 77 centimeter kan hävda sig i ett offshorerace, både i klassen och på totalen!

Bra jobbat hälsar vi i Expressklassen och ser fram emot att få mötas på banan och After Sailen i Båstad under vecka 31 på Seglarveckan Båstad.

Team Falsat fick tyvärr bryta Gotland Runt

Lämna ett svar