Intervju Max Koszela, avgående ordförande Expressförbundet, efter SM 2020 i Åkersberga

Express SM 2020 är avgjort, med ett något annorlunda upplägg delvis på grund av Corona. Årets snackis är inte att Svetsbolaget med Michael Collberg vid rodret inte vann, utan snarare att de blev snuvade på guldet på grund av ett annorlunda upplägg. Läs hur Expressförbundets styrelse resonerat när de valt ett annorlunda format, och vad styrelsen har på tapeten inför nästa verksamhetsår.

Vad tycker du om årets upplaga av Express-SM?
Otroligt proffsigt genomfört av TBK på vattnet, trots de ökade komplikationerna med Corona. Stort tack till dem. Vi hade också tur med förhållandena, med både oscillerande lättvind på fredagen, hårdvind och en del sjö på lördagen och bleke blandat med ostadigt på söndagen. Alla årstider på samma helg.

Vad gjorde årets SM annorlunda?
Den största faktorn var Corona-begränsningarna. Vi var in i det sista osäkra på om vi skulle få hålla ett mästerskap överhuvudtaget, och många andra entypsklasser har inte lyckats i år.

Jag skulle vilja säga att Expressförbundet var ganska tidiga med idén om att växla över till det man kallar för sprintsegling, dvs att dela upp fältet i mindre fleets. Detta hjälper till att begränsa antalet tävlande (för att inte överstiga begränsningen på 50 red.anm.) samtidigt som det skapar en annan dynamik på banan. Man tvingas korta ner banlängderna och seglingsledningen behöver skjuta av många fler race än vanligt. Ett normalt år seglar vi max 9 race på ett SM, Nu seglades det totalt 18 av planerade 22 seglingar. Detta kräver en högklassig tävlingsledning, vilket TBK levererade med råge!

Det var ett antal nya båtar med på mästerskapet i år, hur anpassade ni formatet för dem?
Vi försökte se Corona-begränsningarna som en möjlighet att skapa ett roligare format, där nykomlingarna i klassen får möta båtar närmare deras egen nivå och utvecklas. Vi jobbade hårt med att få in nya båtar och besättningar som inte har seglat SM förut, och lyckades få 20 anmälda varav en tredjedel inte seglat mästerskap tidigare. Det var viktigt för oss att dessa skulle trivas och uppleva bankappsegling från sin bäsa sida. Det kan vara inspirerande att se hur mycket snabbare Sveriges snabbaste båtar är, men man vill nog ha ett format där man kan fajtas med båtar på ens egen nivå också. Vi tog också bort gaten vid kryssmärket i år, för att undvika svårare regelsituationer för båtar som inte har vanan för bankappsegling.

Den stora snackisen är ifall tävlingsformatet blev rättvist för toppbåtarna i år, beskriv upplägget för dem som inte var med!
Tanken var att toppbåtarna få tävla om medaljerna in i det sista med mer spänning än vanligt. Vi ville gärna att det inte skulle vara avgjort förrän sista seglingen var klar, så att ingen skulle kunna vinna i kavaj. Därför skulle sista guldfinalens poäng räknas dubbelt, och inte kunna räknas bort.

Så här i efterhand uppfyllde vi syftet med att öka spänningen, men det blev alltför hårt att räkna dubbelt. Detta gjorde att en sista segling i ostadiga förhållanden kastade om hela resultatlistan. Jag förstår om man uppfattar det som orättvist givet hur speciell sista guldfinalen på söndagen blev, och kan hålla med om ett det behöver justeras till nästa år.

Hur kommer formatet se ut 2021, kommer ni fortsätta med detta upplägg eller göra något annat?
Det är upp till den nya styrelsen att avgöra. Skulle jag bestämma skulle vi behålla sprintformatet med guld- och silverfinaler, men inte räkna sista racets poäng dubbelt. Däremot kanske det vore bra att inte kunna stryka sista racet. En ytterligare bonus med ett sånt upplägg är att man minskar kön till kranarna efteråt.

Om vi seglar uppdelat i flera fleet så borde vi också jobba vidare med sättet gruppindelningen gjordes på. Nu var vi seriösa i år och rankade båtarna efter de tre senaste årens SM-resultat. Men hänsyn bör tas till att vissa båtar som placerat sig tidigare bytt besättning. Och så borde vi balansera storleken i grupperna efter eventuella avhopp, annars blir det orättvist med poängen i grundomgångarna.

Hur gick det för din egen båt, SWE 468 Kokaburra?
Vi är nöjda. Det var en emotionell berg-och-dalbana i år. Efter att pga olika missöden som mastbrott och grundstötning missat top-5-placeringar de senaste åren trodde vi att vi hade något på gång i år. Men på torsdagen då tune-up skulle seglas meddelade vår trimmer Zacharias Kraft att han blivit förkyld. Istället för att i lugn och ro förbereda båten fick vi hetsa för att hitta en ersättare. Gunnar Almgren som hoppade in på fördäck har lång erfarenhet av Express, men det är ändå en helt annan grej att rotera besättning dagen innan ett mästerskap. Inget jag rekommenderar. Efter bytet siktade jag på att komma med i guldfinalen. Vi slutade 7:a, vilket jag är nöjd med speciellt som vi var en dålig gipp från en 4:e plats när man räknar efter. När jag kom hem sa min fru sa att det var första gången på 3 år jag kommer hem från ett SM utan att vara arg eller besviken. Nu är det istället nytändning, med en delvis ny besättning till nästa säsong som vi ska försöka träna med under hösten.

Varför lämnar du styrelsen?
Jag har jobbar ganska mycket både med SM men också med att rekrytera in nya besättningar i år. Tillsammans med ett formellt ordförandeskap blir det för mycket om man har en 1.5-åring hemma och dessutom försöker driva ett eget kappseglingsprojekt. Hade det inte varit för att jag varit mellan jobb i år hade det inte gått.

Nu tror jag att vi får en jämnare arbetsfördelning i styrelsen, med Niklas Erneberg från silvermedaljbåten SWE 746 Joyride, som ordförande. Det kommer bli bra och mycket aktivitet.

Vad kommer hända på Express-fronten i höst och 2021?
Tre saker. Dels ska vi bestämma om nästa års SM i nästa vecka. Vi har faktiskt 5 klubbar som står på kö, vilket är en stor lyx för Expressklassen att kunna välja och vraka. Datum och plats kommer komma inom kort. Sen pågår en diskussion om att flytta fleeten i Stockholm från Baggensfjärden för att försöka fånga upp kappseglande Expresser på annat håll. Och till sist börjar det återigen dyka upp entypsregattor utanför Stockholm och Norrland, där Kristinehamn anordnar en höstregatta första helgen i oktober. Inbjudan kommer komma ut snart, det vankas 10-15 Expresser på linjen. Så nästa år hoppas vi kunna ha minst 3 regionala regattor förutom SM.

Tack för det här året och din tid!

Nu är det nytändning!

Lämna ett svar